Онлайн пазаруването става все по-популярно. Много хора предпочитат удобството да поръчват и плащат стоки през интернет, без да напускат дома си.
Но възниква въпросът – следва ли електронните магазини да издават касова бележка за всяка продажба?
Общото правило в България е, че всяка продажба на стоки или услуги трябва да бъде документирана с касов бон. Това важи за всички търговски обекти, включително онлайн магазини.
Има обаче предвидени изключения за електронната търговия в Наредба Н-18 за използване на фискални устройства. Според Наредбата, лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, не са длъжни да издават касова бележка, когато всички тези условия са спазени:
- Софтуерът на електронния магазин отговаря на изискванията на Наредбата.
- Приемат се плащания с кредитни или дебитни карти в неприсъствена среда. Това не спира възможността за приемане на плащания с пощенски паричен превод (ППП), банков превод, виртуални портфейли и др. Засегнати са единствено плащанията в брой, без посредник като Еконт и Спиди.
- Издава се алтернативен документ за регистриране на продажбата – наричаме го жаргонно „електронна касова бележка“.
Алтернативният документ може да бъде в електронен формат и замества касовата бележка. Той трябва да съдържа данни за търговеца, описание на закупените стоки, общата сума и начина на плащане.
Неиздаването на касов бон, когато е налице задължение за това, води до санкции за търговците. Глобите могат да бъдат в порядъка на хиляди.
Take a NAP издава въпросния алтернативен документ и прави процесът много лесен. Необходимо е просто да свържеш магазина си с уеб приложението.
Електронните касови бележки са свързани с Алтернативния режим за регистриране и отчитане на продажбите и одиторски файлове. Практиката е онлайн магазините, избрали да отчитат продажбите си по този начин, да подават одиторски файл към НАП всеки месец.
При издаването на електронен документ, към НАП не се подава фискална информация за транзакцията. НАП получава информация за всички поръчки в магазина чрез одиторския файл, който свързва поръчката в магазина с издадения електронен документ.
С две думи, без одиторски файл, няма смисъл от електронните касови бележки. Така работи Алтернативния режим на НАП.
Как да започна да издавам електронни касови бележки?
След като вече се отчиташ с одиторски файл, достатъчно е да свържеш магазина си с Take a NAP. В момента официално поддържаните от нас платформи са Shopify и WooCommerce.
Регистрирайки се в Take a NAP, получаваш и 14-дневен безплатен пробен период. Можеш да започнеш още сега от тук:
Можеш да конфигурираш магазина си в Take a NAP по начина, по който искаш. Постарали сме се да дадем възможно най-голям избор от конфигурации, за да можем да обхванем всяко тълкуване на Наредба № Н–18. Препоръчваме счетоводителят да ти помогне.
Конфигурирането е лесно, бързо, а Take a NAP ти дава и практически съвети на всяка стъпка от процеса.